Meest gestelde vragen over ISDN

ISDN
 

De meest gestelde vragen over ISDN beantwoord

U heeft de berichten waarschijnlijk wel voorbij zien komen: ISDN gaat verdwijnen. Maar wat betekent dat voor bedrijven die nu nog gebruik maken van bijvoorbeeld fax, telefonie of een verbinding met een meldkamer over een ISDN-lijn? Moet u echt afscheid nemen van uw vertrouwde telefooncentrale? Wat is er allemaal (on)mogelijk en wat gaat dat kosten? In dit artikel beantwoorden we de meest gestelde vragen over ISDN.

Wat is ISDN eigenlijk?

Vroeger – in de jaren 90 – was het niet mogelijk om tegelijkertijd te telefoneren en internetten via een enkele telefoonlijn. Daarom werd ISDN (integrated services digital network) geïntroduceerd. Met deze vorm van digitale telefonie konden over een koperen tweedraadsverbinding op wijkniveau meer gegevens worden getransporteerd dan met de analoge voorganger mogelijk was. ISDN werd al snel populair, omdat deze ervoor zorgde dat gebruikers wel degelijk meerdere gesprekken en datadiensten konden voeren over een telefoonlijn.

Waarom gaat ISDN nu verdwijnen?

Met de komst van breedband internet via de kabel en DSL nam de behoefte aan de extra bandbreedte die ISDN biedt, sterk af. Vervolgens werd VoIP-telefonie – telefoneren over het internet – steeds populairder omdat deze vorm van telefonie meer mogelijkheden biedt tegen lagere kosten. Het gebruik van ISDN is significant afgenomen en daarom is de keuze gemaakt om definitief met ISDN te stoppen.

Zijn wij verplicht om over te stappen op VoIP?

Nee, dat is zeker niet verplicht: voor organisaties die nog een relatief nieuwe telefooncentrale in gebruik hebben, is er een tijdelijke oplossing. Een zogeheten ‘ISDN-trunk’ zet een internetverbinding om in een verbinding voor de telefooncentrale, waardoor deze nog een tijd gebruikt kan worden. Overigens biedt VoIP dermate veel voordelen, dat de overstap ook interessant kan zijn als de bestaande telefooncentrale nog niet volledig is afgeschreven.

Wat zijn de extra mogelijkheden van VoIP-telefonie?

Met Voice over IP-telefonie kunt u gebruik maken van extra functionaliteiten, zoals voicemail of doorschakelen. Zo vormt telefonie niet langer een belemmering voor thuiswerken en schakelen collega’s eenvoudig een telefoongesprek door naar de collega die onderweg is. Met een Vast-mobiel integratie maakt u op uw mobiele toestel gebruik van de functionaliteiten van de VoIP telefooncentrale. Dat biedt veel extra mogelijkheden: koppelen met bedrijfsapplicaties, gespreksopnames maken van zowel vaste als mobiele gesprekken en beschikbaarheid delen met collega’s. U kunt zelf bepalen met welk nummer u uitbelt en hebt zelf controle over de scheiding tussen zakelijk en privé.

Wat kan ik het beste doen?

Niets doen is geen optie; ISDN stopt definitief op 1 september 2019. Zoals in dit artikel beschreven kunt u overstappen op VoIP-telefonie, of kiezen voor de ISDN-trunk als tijdelijke oplossing. Wij helpen u graag met het maken van de juiste keuze op basis van functionele en financiële aspecten. Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de beste keuze voor uw organisatie.