ISDN stopt. Wat nu?

 

ISDN stopt. Wat nu?!

Per 1 september 2019 stopt KPN met ISDN. Ik hoor om me heen dat dat nogal wat onrust veroorzaakt. Begrijpelijk, maar niet nodig. De overstap naar VoIP is relatief eenvoudig en het zou u weleens meer voordelen kunnen brengen dan u denkt.

 
 

Enige aanbieder?

Natuurlijk is KPN niet de enige aanbieder van telefonie in Nederland. Wel is het de hoofdaanbieder van ISDN en andere partijen die ISDN aanbieden kopen dit vaak in bij KPN. De boodschap is dus duidelijk; de techniek is aan het opdrogen. Er is een trein vertrokken die voorlopig niet meer zal stoppen, en vroeg of laat kunt u maar beter instappen.

 
 

Vele wegen leiden naar Rome

Maar hoe gaat u nou met die verandering om? VoIP – Voice over IP ofwel bellen over internet – is de nieuwe oplossing, maar die is op vele manieren in te zetten. U kunt natuurlijk de hele omgeving laten overzetten naar VoIP. Maar dan heeft u nieuwe toestellen nodig, er moet lokaal installatiewerk gedaan worden, uw omgeving moet ingericht worden en ga zo maar door. Misschien heeft u de hele telefooncentrale vervangen en heft u geen zin om net nieuwe toestellen bij het vuil te zetten? Dan zijn daar ook weer alternatieven voor. Iedere situatie is anders en bij iedere situatie is een goedpassende oplossing te vinden.

 
 

Waarom wordt VoIP dan nog niet door alle bedrijven gebruikt?

Allereerst is de traditionele telefonie nu nog steeds stabiel. En zoals met veel dingen: waarom vervangen als het nog werkt? Zeker als je dit combineert met het feit dat veel mensen bang zijn om zich allerlei ‘gedoe’ op de hals te halen. Het werkt, dus nergens aankomen! Daarnaast merk ik ook dat veel mensen zich zorgen maken over de kwaliteit van de internetverbinding. Zijn ze dan nog wel bereikbaar? Legitieme vragen welke per locatie goed onderzocht moeten worden, maar zelfs in gebieden waar internet niet altijd voorhanden is, zijn heel goede oplossingen mogelijk. Ook hoor ik vaak dat mensen denken dat VoIP simpelweg een goedkopere vorm van bellen is. Dat klopt in veel gevallen, maar is wat mij betreft niet hét argument om over te stappen op VoIP.

 
 

Waarom dan wel overstappen van ISDN naar VoIP?

Als verkoopargument wordt inderdaad vaak gebruikt dat u met VoIP kosten bespaart. Vaak is dat zo; ook wij proberen de terugverdientijd zo kort mogelijk te houden. Maar er zijn veel belangrijkere factoren. Een paar daarvan licht ik er even uit:

De flexibiliteit is heel interessant; u betaalt per gebruiker en de capaciteit groeit (en krimpt) met u mee zonder een meerjarenplanning te hoeven maken. Bovendien kunt u, behalve met een telefoontoestel, ook bellen met een laptop en headset.

Vast-Mobiel-integratie is ook een groot voordeel van VoIP. Met deze techniek bent u onder één nummer bereikbaar op zowel mobiele als vaste toestel. Bovendien kunt u met uw mobiele telefoon van dezelfde functionaliteiten gebruik maken als met uw vaste toestel zoals de beschikbaarheid van uw collega’s zien, verkorte kiesnummers en de mogelijkheid om uw mobiele en vaste toestel tegelijk over te laten gaan bij een binnenkomend gesprek.

Wat ik zelf heel handig vind, is de mogelijkheid VoIP te koppelen met het CRM-systeem; als ik gebeld wordt door een klant, wordt op basis van het telefoonnummer automatisch de klantkaart in het CRM-systeem geopend. En waar voor het inrichten van een ISDN-centrale een monteur nodig is, kunt u bij VoIP als bedrijf de instellingen grotendeels online inrichten, naar eigen wens. Wilt u nog faxen kunnen ontvangen? Met Fax2mail kunt u gewoon het oude faxnummer blijven communiceren en de fax komt netjes als pdf in uw mailbox terecht.

 
 

In het kort

De overstap naar VoIP is onvermijdelijk. Maar zie dit ongemak als een kans. VoIP biedt allerlei nieuwe mogelijkheden en de overstap is niet moeilijk. Wordt u toch onrustig van al dit ‘gedoe’? In een kort gesprek kunnen wij bepalen wat voor u de beste oplossing is. Dit kan zelfs telefonisch. Maar heeft u meer aan een goed gesprek onder het genot van een kop koffie? Dat kan natuurlijk ook. Neem dan even contact op via 020-4080971 of info@kns.nl, dan maken we een afspraak.