Migratie KPN Voicemail

Migratie KPN Voicemail voor Mobiel

Vanaf maandag 13 november tot en met donderdag 30 november worden mobiele klanten door KPN gemigreerd naar een nieuw voicemail platform. Dit geldt niet voor klanten met vast-mobiel integratie.

Een gebruiker zal in een SMS bericht van KPN Voicemail een extra tekst gaan zien over de migratie:
“Vanaf 13-11-2017 wordt de VoiceMail dienst van KPN aangepast. Kijk meer info op “https://www.kpn.com/voicemailvernieuwt”.

Na de migratie zullen de nieuwe voicemailberichten van de klant op een nieuw platform worden opgeslagen. Ook de functionaliteiten van de Mobiele Voicemaildienst zullen enigszins veranderen.

Daarnaast heeft de klant 14 dagen om de berichten die zijn opgeslagen op het oude platform terug te luisteren. Dit kan tijdelijk met toets 5 in het menu. Deze toets blijft per klant 2 weken beschikbaar. Daarna verdwijnen de oude berichten en vervalt de optie in het hoofdmenu. Indien Business Voicemail actief is, wordt deze ook gemigreerd naar het nieuwe voicemail platform. Business Voicemail aanvragen zullen na de migratie periode met vertraging opgeleverd worden.

Verschillen met oude Voicemail dienst

Er zullen enkele functionaliteiten wijzigen of verdwijnen. Hieronder vindt u hiervan een overzicht.

FunctionaliteitHuidige situatieNieuwe situatie
Welkomst boodschappen5 welkomstboodschappen2 welkomstboodschappen
Terugbellen via toets 1 in het menu.U kunt bij het beluisteren van de Voicemail op de toets 1 drukken om de boodschapper gelijk terug te bellen.Deze mogelijkheid verdwijnt. Er komt een Visual Voicemail app beschikbaar voor Android. Voor iOS wordt de Visual Voicemail functionaliteit in een later stadium in het belmenu geïntegreerd.
Voicemail aan of uitzetten per SMS.Nu niet mogelijkDe klant kan door “AAN” of “UIT” te sms’en naar 1233 de Voicemail aan of uitzetten.
Het is mogelijk om een SMS met de code te ontvangen indien de mailbox is gelockt in het buitenland.Momenteel kunnen klanten die in het buitenland zijn alleen via de support desk hun pincode opvragen wanneer hun VMbox gelockt is.Na de migratie kunnen klanten de pincode als SMS ontvangen na de gestelde securityperiode van 30 minuten. Dit wordt uitgelegd door de stem van voicemail.
Inloggen in VM vanaf een ander apparaat.Momenteel bel je naar 0612001233, toets je *, telefoonnummer en bijbehorende pincode.Vanaf een andere mobiele telefoon of vast toestel kan de klant zijn eigen voicemail uitluisteren door naar zijn eigen nummer te bellen, tijdens de begroeting [*] te toetsen --> [eigen nummer] --> [pincode] --> uitluisteren eigen mailbox.
Bewaartermijn beluisterde berichten.Klanten kunnen hun beluisterde berichten twee weken terugluisteren.De bewaartermijn van mobiele voicemailberichten wordt 7 dagen voor nieuwe berichten en 7 dagen voor beluisterde berichten. Klant kan een bericht extra lang bewaren door iedere 7 dagen het bericht op te slaan middels menu keuze 2.
Het kiezen van soorten welkomstbegroetingen.Wanneer de klant koos voor een persoonlijke begroeting in plaats van een nummerbegroeting, dan kon dat niet meer worden aangepast.

Gebruikers kunnen na de migratie direct kiezen voor 3 soorten welkomstbegroetingen:

1. Nummerbegroeting,
2. Zelf ingesproken naam begroeting,
3. Zelf ingesproken begroeting.

De klant kan tevens weer kiezen voor een nummerbegroeting na het kiezen voor een persoonlijke begroeting.

Het afluisteren van het nummer van de ingesproken voicemail.Is op dit moment niet mogelijk.Voor het afluisteren van het bericht kan het nummer van de beller beluisterd worden door dit in het persoonlijke instellingen menu aan te zetten (Persoonlijke instellingen Menu -> Optie 2 -> Optie 1). Default staat deze optie uit.
Implementatie van Visual Voicemail.Er is op dit moment geen Visual Voicemail mogelijk voor bestaande klanten.Visual Voicemail komt gefaseerd beschikbaar na de migratie. Hieronder vindt u meer informatie over Visual Voicemail.
Gemiste oproep SMS.Op dit moment ontvangt de klant geen gemiste oproep SMS (melding van een gemiste oproep wanneer de telefoon geen bereik heeft of uit staat).Dit is mogelijk en de klant ontvangt een SMS met daarin het telefoonnummer van de beller en de tijd/datum wanneer de telefoon geen bereik heeft of uit staat.

Het Telefoonmenu

Onderstaand telefoonmenu krijgt een andere indeling. De huidige functionaliteiten onder keuzetoets 1, 5, 6 en 7 komen te vervallen.

Visual VoiceMail app

Visual VoiceMail voor Android

Voor het gebruik van de mobiele voicemail komt er per medio december een speciale Android Voicemail app. Deze is te downloaden via Google Play. Deze app brengt in één overzicht alle Voicemailberichten in beeld. De klant kan met één druk op de knop deze personen terugbellen.

Visual VoiceMail voor iOS

Voor klanten met een iOS systeem is er geen Visual Voicemail app, maar wordt het geïntegreerd in het iOS systeem. Bij Apple zal de functionaliteit van Voicemail geïntegreerd worden in het bel menu (zie afbeelding). Apple-toestellen zullen gebruik maken van een native Visual Voicemail die geactiveerd wordt door een software push. Dit is momenteel in ontwikkeling. Een introductiedatum zal, zodra deze bekend is, worden gecommuniceerd.