KPN stopt met 3G mobiel internet

 

KPN stopt met 3G mobiel internet

Op 31 maart 2022 stopt KPN definitief met 3G mobiel internet. Er zijn verschillende redenen voor dit besluit. Om te beginnen maken steeds minder mensen gebruik van 3G, in plaats daarvan zijn 4G en 5G in opkomst. Vodafone was in 2020 al gestopt met het doorgeven van mobiel internet via het 3G-netwerk, en nu trekt KPN er dus ook de stekker uit. De bandbreedte die hiermee vrijkomt zal worden ingezet voor 4G- en 5G-netwerken die daarmee nog sneller, veiliger en stabieler worden.

Gebruikt u nog 3G?

Gebruikt u nog oude telefoons, tablets of andere devices die gebruik maken van het 3G-netwerk? Dan kunt u nog tot 31 maart 2022 internetten en bellen over 3G. Blijft u deze na 31 maart nog gebruiken, dan valt de verbinding terug naar 2G. Dat heeft een aantal nadelen: 

  • Uw internetverbinding is langzamer
  • De geluidskwaliteit van uw telefoongesprekken is minder
  • U kunt niet internetten en bellen tegelijkertijd

Wilt u dit niet?

Dan kunnen wij u helpen uw telefoons op de juiste manier in te stellen, of uw SIM kaarten te vervangen. Op die manieren zorgen we ervoor dat u de hoogst mogelijke kwaliteit blijft ervaren bij bellen en internetten.

Doet u dat liever zelf?

KPN heeft speciaal voor het wijzigen van de instellingen een tool ontwikkeld die u stap voor stap meeneemt door uw toestel om dit op de juiste manier in te stellen.

Klik HIER voor de tool die helpt uw netwerkmodus correct in te stellen.

Of klik HIER voor de tool waarmee u op uw toestel 4G bellen kunt activeren.

Aan beide tools worden dagelijks nieuwe toestellen toegevoegd.

Wilt u weten of uw toestel 4G ondersteunt, klik dan HIER. U heeft hiervoor wel het IMEI nr. van uw toestel nodig.

Communicatie vanuit KPN

Conform de regels vanuit de Autoriteit Consument en Markt informeert KPN alle bestaande gebruikers tijdig over de komende wijzigingen. Als het goed is heeft u dus al meerdere SMS-berichten hierover ontvangen. Wanneer u uw instellingen hebt aangepast of uw SIM kaart heeft vervangen, dan is het mogelijk dat u deze berichten niet heeft ontvangen.

Meer weten?

Heeft u nog verdere vragen over mobiele (of vaste) telefonie? Neem dan contact met ons op via tel. 020-40 80 971 of per e-mail via info@kns.nl.